alisipahi
Üye
- Katılım
- 19 Ara 2009
- Mesajlar
- 56
- Tepkime puanı
- 0
- Yaş
- 58
- Ad Soyad
- Ali Sipahi
- Meslek
- otomativ
- İlgi Alanı
- Kediler
Kuş sahibi uçacak kuşu yere bırakır, rahatlamasını bekler ve uygun bir anda bir değnek ile kalkmasını sağlar. Bu esnada kuşun perdahlayarak oyunlu bir şekilde havalanması en güzelidir.
Havalandıktan sonra yükselerek kalktığı mıntıkayı terk etmeli, 15 dakika kadar ısınıp yüksek ve geniş alana açılarak ısınması en mükemmelidir.
Uçurulan kuşun altına 15 dakika sonra 10 adet kadar kuş çıkartılır, kuş hemen inerse kanatları ısınmadığı nazarı dikkate alınarak 5 dakika dinlendirilir ve tekrar uçurulur. Ayni şekilde tekrar inerse o kuş hakkını kaybetmiş olur.
Kuş uçurulan evde uçan kuşun yanına yerden kuş kalkar veya kaldırılırsa veya dışarıdan kuş gelirde kuşa katılırsa kuş yarışma dışı kalır.
Uçurulan kuş 1 saat içinde hedefe hiç oyuna girmezse, hakem heyeti kuşu beklemeye mecburi değildir ve kuş puanlamaya tabi tutulmayıp hakkını kaybeder.
Kuş açık uçarsa ona çok az uçan yavrularla iki defaya mahsus pırıltı verilebilir.
2. Kuşun Kapatması
Bazı kuşlar fazla yükselmeden kalktığı sahadan fazla ayrılmazlar ve gelirken de gayet rahat ve yavaş hareketle kanatları açık ve ağırdırlar. En iyisi kuşun kalktığı mıntıkayı sineğe çekilerek terk etmesi ve uzaktan kanat ve kuyruğu kapatarak hedefe bir atmaca gibi gelmesi, yere kısa bir mesafe kalınca sağa ve sola sallanıp yalpa yapmasıdır.
3. Taban Takla
Kuşun kapatıp geldiği zaman yerdeki pırıltılık kuşların üzerinde fışkırmadan önce vurulan ilk takla, oyunun tabanını teşkil eder. Genellikle bazı kuşlar bir, bazıları da müstesna olarak iki ve üç taban takla vururlar, bu işte en güzeli kuşun her seferinde hakkı ile bir taban takla vurmasıdır.
4. Çıkma Mesafesi
Oyuna gelen kuş eğer gençse taban takladan sonra ortalama 3 ila 5 direk (30 m ila 50 m) gidebilir.
Kuş eke ise, bunun 2 veya 3 direk gitmesi, genç kuşun 5 direk gitmesinden iyidir.
5. Çıkıştaki Takla Ortalaması
Oynayan kuş genç ise, 4 veya 5 direklik bir mesafede 15 ila 20 takla vurması gayet normaldir. Hatta kuş hırslı ise çıkma bitince de hırsını alamayıp düzelttikten sonrada takla vurabilir. Aslında gençliğinde 15-20 takla vurmayan bir kuş ekeliğin de 3-4 takla bile vuramaz. Onun için genç bir kuşun 15-20 taklasına karşı, eke kuşun 2 direklik mesafede 4-5 takla vurması daha iyidir. Takla sayısının en azı 1 direklik mesafede taban, orta ve tepedeki bağlama taklasıdır.
6. Tepe Taklası
Oynayan kuş fışkırma bittikten sonra, düzeltmeden önce vurduğu taklaya tepe veya bağlama taklası denir. Sondaki bağlama taklasını genellikle eke kuşlar güzel yaparlar. Bu bağlantıyı yapanlar yapmayanlardan daha üstündür.
7. Perdahlı Çıkma
Perdahlı oynayan kuşların genellikle gözleri yerdedir. Oyuna gelince daha ziyade gitmek için değil inmek için oynarlar. Kafaları aşağı doğru bakar ve ayaklarını pedal çevirir gibi hareket ettirirler.
8. Fışkırarak Çıkma
Gerçek oyun şekli fışkırarak çıkmadır. Kuş kapatıp gelir, taban taklayı vurur, kafasını havaya diker, ayaklarını göğsüne çekip gökyüzüne bir roket gibi çıkar. Bu tip 2 direk giden kuş, perdahlı 5 direk giden kuştan daha üstündür.
9. Yere Kalış Mesafesi
Perdahlı oynayan bir kuş sıfıra kadar inebilir, bu tip oynayan kuşlar sonunda kut gibi yere konup sahibini sukutu hayale uğratırlar. Fışkırarak oynayan bir kuş genellikle bir adam boyundan alır ve kesinlikle sahibini aldatmaz, tabi ki makbul olanı da budur.
10. Sefere Geliş Zamanı
Birinci seferini yapan bir kuş oyundan sonra yükselip kalktığı mıntıkayı terk ederek gözden kaybolur, 5 - 10 dakika sonra yükseklerden kapatıp sefere gelir. Bu zamandan fazlası seyredenleri sıkar ve bıkkınlık getirir, onun için en ideali 5 ila 10 dakika arasıdır.
11. Sefer Sayısı
Perdahlı bir kuş kalktığı mıntıkayı kolay, kolay terk etmez ve normal olarak sık sık sefere gelerek 30-40 sefer yapabilir. Yalnız bu tip bir oyun, seyredenlere fazla bir zevk ve heyecan vermiyerek sıkabilir.
Gerçek bir oyun kuşu, birinci seferden sonra gözden kaybolup buluttan taş gibi sıkıp, 10 dakikada bir gelmesi, gelirken de seyredenleri sandalyeden kaldırıp, heyecan vermesinin zevkine doyum olmaz. Böyle bir kuşun perdahlı 50 seferlik bir kuşa karşı 15-20 sefer yapması daha iyidir.
12. Konuşu
İyi bir sefer kuşu görevini tamamladıktan sonra, kalktığı yere, tabiri caizse elenerek 7-8 taklayla inen kuştur.
Bazı kuşcularımız buna pek dikkat etmezler, mühim olan taklasızda olsa yerine inmesidir derler. Lakin ilk başlarda seferden sonra taklasız evine inen kuş bir müddet sonra sefere gelip de oynamadan kut gibi yere inmesi ile sahibini ve seyredenleri hayal kırıklığına uğratır. Onun için, görevi bittikten sonra perdahla ve taklalı bir şekilde evine inen kuş, taklasız yere inenden daima üstündür.
• Uçurulan kuşlar, bu 12 şıktan, şık başına en fazla 4 puan usulü ile 48 puan üzerinden 2 hakem tarafından değerlendirilir.
• Kuş sadece hedefe oynarsa puan alır. İneceği zaman yerine değil de 3 çatı ileriye konarsa, yer arazi ise 40 m ileri konarsa 4 puan verilmez.
• Uçurulan kuş göz önünde uçtuğu esnada bir kazaya uğrarsa ( tele, dala çarpar, atmaca alırsa veya benzeri sebeplerden ölürse)
a) Kuş sahibi isterse, kuşun kaza anına kadar topladığı puanlar değerlendirilir.
b) Kuş sahibi isterse ikinci bir kuş uçurabilir.
• Kuşun uçacağı anda hava şartları elverişsizse ( şiddetli rüzgar, yağmur ve benzeri hallerde) kuş sahibi başka bir gün tespit eder.
Havalandıktan sonra yükselerek kalktığı mıntıkayı terk etmeli, 15 dakika kadar ısınıp yüksek ve geniş alana açılarak ısınması en mükemmelidir.
Uçurulan kuşun altına 15 dakika sonra 10 adet kadar kuş çıkartılır, kuş hemen inerse kanatları ısınmadığı nazarı dikkate alınarak 5 dakika dinlendirilir ve tekrar uçurulur. Ayni şekilde tekrar inerse o kuş hakkını kaybetmiş olur.
Kuş uçurulan evde uçan kuşun yanına yerden kuş kalkar veya kaldırılırsa veya dışarıdan kuş gelirde kuşa katılırsa kuş yarışma dışı kalır.
Uçurulan kuş 1 saat içinde hedefe hiç oyuna girmezse, hakem heyeti kuşu beklemeye mecburi değildir ve kuş puanlamaya tabi tutulmayıp hakkını kaybeder.
Kuş açık uçarsa ona çok az uçan yavrularla iki defaya mahsus pırıltı verilebilir.
2. Kuşun Kapatması
Bazı kuşlar fazla yükselmeden kalktığı sahadan fazla ayrılmazlar ve gelirken de gayet rahat ve yavaş hareketle kanatları açık ve ağırdırlar. En iyisi kuşun kalktığı mıntıkayı sineğe çekilerek terk etmesi ve uzaktan kanat ve kuyruğu kapatarak hedefe bir atmaca gibi gelmesi, yere kısa bir mesafe kalınca sağa ve sola sallanıp yalpa yapmasıdır.
3. Taban Takla
Kuşun kapatıp geldiği zaman yerdeki pırıltılık kuşların üzerinde fışkırmadan önce vurulan ilk takla, oyunun tabanını teşkil eder. Genellikle bazı kuşlar bir, bazıları da müstesna olarak iki ve üç taban takla vururlar, bu işte en güzeli kuşun her seferinde hakkı ile bir taban takla vurmasıdır.
4. Çıkma Mesafesi
Oyuna gelen kuş eğer gençse taban takladan sonra ortalama 3 ila 5 direk (30 m ila 50 m) gidebilir.
Kuş eke ise, bunun 2 veya 3 direk gitmesi, genç kuşun 5 direk gitmesinden iyidir.
5. Çıkıştaki Takla Ortalaması
Oynayan kuş genç ise, 4 veya 5 direklik bir mesafede 15 ila 20 takla vurması gayet normaldir. Hatta kuş hırslı ise çıkma bitince de hırsını alamayıp düzelttikten sonrada takla vurabilir. Aslında gençliğinde 15-20 takla vurmayan bir kuş ekeliğin de 3-4 takla bile vuramaz. Onun için genç bir kuşun 15-20 taklasına karşı, eke kuşun 2 direklik mesafede 4-5 takla vurması daha iyidir. Takla sayısının en azı 1 direklik mesafede taban, orta ve tepedeki bağlama taklasıdır.
6. Tepe Taklası
Oynayan kuş fışkırma bittikten sonra, düzeltmeden önce vurduğu taklaya tepe veya bağlama taklası denir. Sondaki bağlama taklasını genellikle eke kuşlar güzel yaparlar. Bu bağlantıyı yapanlar yapmayanlardan daha üstündür.
7. Perdahlı Çıkma
Perdahlı oynayan kuşların genellikle gözleri yerdedir. Oyuna gelince daha ziyade gitmek için değil inmek için oynarlar. Kafaları aşağı doğru bakar ve ayaklarını pedal çevirir gibi hareket ettirirler.
8. Fışkırarak Çıkma
Gerçek oyun şekli fışkırarak çıkmadır. Kuş kapatıp gelir, taban taklayı vurur, kafasını havaya diker, ayaklarını göğsüne çekip gökyüzüne bir roket gibi çıkar. Bu tip 2 direk giden kuş, perdahlı 5 direk giden kuştan daha üstündür.
9. Yere Kalış Mesafesi
Perdahlı oynayan bir kuş sıfıra kadar inebilir, bu tip oynayan kuşlar sonunda kut gibi yere konup sahibini sukutu hayale uğratırlar. Fışkırarak oynayan bir kuş genellikle bir adam boyundan alır ve kesinlikle sahibini aldatmaz, tabi ki makbul olanı da budur.
10. Sefere Geliş Zamanı
Birinci seferini yapan bir kuş oyundan sonra yükselip kalktığı mıntıkayı terk ederek gözden kaybolur, 5 - 10 dakika sonra yükseklerden kapatıp sefere gelir. Bu zamandan fazlası seyredenleri sıkar ve bıkkınlık getirir, onun için en ideali 5 ila 10 dakika arasıdır.
11. Sefer Sayısı
Perdahlı bir kuş kalktığı mıntıkayı kolay, kolay terk etmez ve normal olarak sık sık sefere gelerek 30-40 sefer yapabilir. Yalnız bu tip bir oyun, seyredenlere fazla bir zevk ve heyecan vermiyerek sıkabilir.
Gerçek bir oyun kuşu, birinci seferden sonra gözden kaybolup buluttan taş gibi sıkıp, 10 dakikada bir gelmesi, gelirken de seyredenleri sandalyeden kaldırıp, heyecan vermesinin zevkine doyum olmaz. Böyle bir kuşun perdahlı 50 seferlik bir kuşa karşı 15-20 sefer yapması daha iyidir.
12. Konuşu
İyi bir sefer kuşu görevini tamamladıktan sonra, kalktığı yere, tabiri caizse elenerek 7-8 taklayla inen kuştur.
Bazı kuşcularımız buna pek dikkat etmezler, mühim olan taklasızda olsa yerine inmesidir derler. Lakin ilk başlarda seferden sonra taklasız evine inen kuş bir müddet sonra sefere gelip de oynamadan kut gibi yere inmesi ile sahibini ve seyredenleri hayal kırıklığına uğratır. Onun için, görevi bittikten sonra perdahla ve taklalı bir şekilde evine inen kuş, taklasız yere inenden daima üstündür.
• Uçurulan kuşlar, bu 12 şıktan, şık başına en fazla 4 puan usulü ile 48 puan üzerinden 2 hakem tarafından değerlendirilir.
• Kuş sadece hedefe oynarsa puan alır. İneceği zaman yerine değil de 3 çatı ileriye konarsa, yer arazi ise 40 m ileri konarsa 4 puan verilmez.
• Uçurulan kuş göz önünde uçtuğu esnada bir kazaya uğrarsa ( tele, dala çarpar, atmaca alırsa veya benzeri sebeplerden ölürse)
a) Kuş sahibi isterse, kuşun kaza anına kadar topladığı puanlar değerlendirilir.
b) Kuş sahibi isterse ikinci bir kuş uçurabilir.
• Kuşun uçacağı anda hava şartları elverişsizse ( şiddetli rüzgar, yağmur ve benzeri hallerde) kuş sahibi başka bir gün tespit eder.